The Art of the CatacombsL'art des catacombesSztuka katakumb

The Art of the Catacombs

Painted frescos in Rome's catacombs witness to a very early devotion to the Virgin: The catacombs of Priscilla, for example, show the Madonna and Child with Balaam who points to a star with his hand, symbol of the famous prophecy of Balaam (cf. Nb 22-31).

 

These representations probably date back to the years 230 or 240 AD. The most famous Roman catacombs are those of Saint Callixtus (where almost all the third century popes were buried), Saint Sebastian, Saint Priscilla and Saint Domitila.

 

The Latin expression "ad catacumbas" referred to the Saint Sebastian cemetery located near a ravine (in Greek kumbos means ravine and kata near) along the Via Appia. When, in the sixteenth century, other similar cemeteries were discovered, they were called by the same name. The word "catacombs" means an underground cemetery used during the early Christian era, which was dug in long galleries on several floors. Rome's catacombs are located between twenty and sixty feet below the surface and cover an area of approximately two hundred and forty acres around the Via Appia up to the Via Ardeatina.

In underground cemeteries reserved for Christians many frescos depict the Mother and Child

 

When Pope Zephirinus, in the beginning of the third century, appointed Callixtus as administrator of a cemetery on the Via Appia, underground cemeteries, solely reserved for Christians, appeared on lands owned by the Church. These galleries were decorated with paintings of great importance today to understand the history of early Christianity. Symbols and frescos on the walls of the catacombs offer a pictorial Gospel. For example, the fish is the symbol of Christ (Ichtus means fish in Greek but is also an acronym for “Jesus, the Christ, Son of God, Savior”). The Good  Shepherd holding a lamb is another symbol of Christ carrying his faithful disciples.

 

After the great Roman persecutions of Christians under the Emperors Septimus Severus, Decius, Valerian, and Diocletian in the third century, peace returned in 313 A.D., thanks to the official recognition of the Christian religion by Constantine.  The citizens of Rome converted to Christianity in mass crowds and the Christian catacombs expanded greatly. Along with this peace, the cult of martyrs developed. In his accession in 331 and during his pontificate, the Pope Damasus created underground shrines to highlight these tombs and allow pilgrims to worship there. Most often, the Virgin Mary is represented in the catacombs as the Madonna and Child or as the Praying Virgin.

 


MDN Team

L'art des catacombes

Les fresques peintes dans les catacombes à Rome témoignent d'une très ancienne piété mariale : dans la catacombe de Priscilla par exemple, la Mère et l'Enfant sont présentés avec Balaam qui montre de la main une étoile, symbole de la fameuse prophétie de Balaam (cf Nb 22-31). Ces représentations doivent dater des années 230 ou 240 après Jésus-Christ. Les catacombes romaines les plus célèbres sont celles de Saint Callixte où furent enterrés presque tous les papes du IIIème siècle, celles de Saint Sébastien, de Priscille et de Domitille.

 

L'expression latine "ad catacumbas" désignait le cimetière de Saint Sébastien situé près d'un ravin ( en grec kumbos signifie ravin et kata près de ) au bord de la via Appia. Lorsqu'au XVI ème siècle on découvrit d'autres cimetières semblables on les appela du même nom. Le mot "catacombes" désigne un cimetière souterrain utilisé à l'époque chrétienne, creusé en longues galeries sur plusieurs étages. Les catacombes de Rome sont situées entre six et dix-huit mètres au-dessous de la surface du sol et couvrent une superficie d’environ deux cent quarante hectares autour de la voie Appienne jusqu’à la voie Ardéatine.

Dans les cimetières souterrains réservés aux Chrétiens, des fresques représentant la Vierge Marie et l'Enfant Jésus

Lorsque le pape Zéphirin nomma Callixte, au début du IIIème siècle, administrateur d'un cimetière de la voie Appia, apparurent des cimetières souterrains entièrement réservés aux chrétiens installés sur des terrains qui appartenaient à l'Eglise. Ces galeries étaient ornées de peintures d’un grand intérêt pour l’histoire du christianisme primitif. Les symboles et les fresques, sur les murs des catacombes, sont comme un Evangile miniature. Par exemple, le poisson était le symbole du Christ ( Ichtus en grec signifie poisson mais reprend aussi les initiales de la formule " Jésus Christ, fils de Dieu, Sauveur"). Le symbole du Bon Pasteur représentait lui aussi le Christ, portant sur ses épaules un agneau représentant un chrétien.

 

Après les grandes persécutions des empereurs romains ( Septime-Sévère, Dèce, Valérien, Dioclétien) au IIIè siècle, contre les Chrétiens, la paix s'installe en 313, grâce à la reconnaissance officielle du christianisme par Constantin. Les habitants de Rome se convertissent en masse et les catacombes chrétiennes vont connaître un développement étonnant. Avec cette paix s’est également développé le culte des martyrs. A son avènement en 336 et au long de son pontificat, le pape Damase créa des sanctuaires souterrains pour mettre en valeur ces tombes et permettre aux pèlerins de les vénérer. Le plus souvent, Marie est représentée dans les catacombes en Mère à l'Enfant ou en Vierge Orante.

 


Equipe MDN

Sztuka katakumb

Freski malowane w katakumbach w Rzymie, ?wiadcz? o bardzo dawnej pobo?no?ci maryjnej. W katakumbach Pryscilli na przyk?ad, Matka i Dzieci?tko s? przedstawieni w obecno?ci Balaam'a, kt?ry wskazuje r?k? gwiazd?, symbol jego s?awnego proroctwa (cf Nb -22-31). Te reprezentacje si?gaj? na pewno lat 230 lub 240. Z najbardziej s?awnych rzymskich katakumb s? te ?w. Kaliksta, gdzie pochowano prawie wszystkich papie??w III-go wieku, te ?w. Sebastiana, Pryscilli i Domicella.

 

Wyra?enie ?aci?skie « ad catacumbas » oznacza cmentarz ?w. Sebastiana, kt?ry usytuowany jest blisko kamiennych par?w, przy Via Appia (w j.greckim kumbos znaczy -w?w?z, kata- blisko). W XVI wieku, kiedy odkryto inne, podobne cmentarze, nadano im t? sam? nazw?. S?owo « catacombes » oznacza podziemny cmentarz, u?ywany podczas ery chrze?cija?skiej, wydr??ony w d?ugie, kilkupi?trowe galerie. Rzymskie katakumby zag??biaj? si? od sze?ciu do osiemnastu metr?w pod powierzchni? ziemi i rozlegaj? si? na przestrzeni oko?o dwustu czterdziestu hektar?w, wok?? Via Appia i Via Ardeatina.

 

W tych podziemnych cmentarzach przeznaczonych dla chrze?cijan, freski przedstawiaj? Dziewic? Maryj? i Dzieci?tko Jezus

 

Na pocz?tku III-go wieku, kiedy papie? Zefiryn mianowal Kaliksta na administratora jednego z cmentarzy przy Via Appia, pojawi?y si? te? podziemne cmentarze, ca?kowicie i wy??cznie przeznaczone dla chrze?cijan, mieszkaj?cych na terenach nale??cych do Ko?cio?a. Galerie owe by?y zdobione malowid?ami, interesuj?cymi z historycznego punktu widzenia pierwotnego chrze?cija?stwa. Symbole i freski na kamiennych murach s? jak miniaturowa Ewangelia. Przyk?adem jest ryba, kt?ra by?a symbolem Chrystusa (Ichtus w j. greckim znaczy-ryba, ale nawraca r?wnie? do inicja??w formu?y « Jezus Chrystus, Syn Bo?y i Zbawiciel »). Tak?e symbol Dobrego Pasterza przedstawia Chrystusa, nios?cego na barkach jagni?, przedstawiaj?ce chrze?cijanina.

 

W III wieku, dzi?ki oficjalnemu uznaniu chrze?cija?stwa przez papie?a Konstantyna i po okresie wielkich prze?ladowa? rzymskich cesarzy ( Septymiusza Sewera, Decjusza, Waleriana, Dioklecjana) w roku 313, nastaje pokoj. Mieszka?cy Rzymu nawracaj? si? t?umnie powoduj?c zdumiewajac? rozbudow? chrze?cija?skich cmentarzy. Czas pokoju pozwala na rozw?j kultu m?czennik?w. Wybrany papie?em w 366 roku Damazy, utworzy? sanktuaria podziemne i w ci?gu ca?ego swojego pontyfikatu nadawa? tym grobowcom wielkie znaczenie, pozwalaj?c pielgrzymom je czci?.

Najcz??ciej Maryja przedstawiona jest w katakumbach jako Matka Dzieci?tka lub Dziewica Orantka.

 

 


 

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